Benczúr Judit
||||
||||
Judit, mióta is? Ki sem merem mondani, hogy közel három évtizede vagy velünk, és dolgozunk együtt. A „hőskorban” még a hétvégék sem teltek el a Fast English nélkül számodra, hisz’ intenzív, bentlakásos, kihelyezett tanfolyamokat tartottál üzleti partnereinknél, szinte az egész ország területén.
||||
A sok-sok megtartott órád mellett képviselsz bennünket a partnereinknél, kiállításokon és konferenciákon; sok száz jelentkező nyelvi szintjét méred fel, majd tanfolyamuk végén vizsgáztatod képzettjeinket. Igazi „multitasking” nő képe rajzolódik ki előttünk rólad.
||||
||||
• Mi a titkod? Mióta és milyen keretek között foglalkozol hagyományos, illetve online nyelvoktatással?
||||
||||
1987-ben végeztem tanárként, azóta a pályán vagyok és nyelvet oktatok, 2020 márciusa óta online keretek között. Az első Fast English csoportommal 1993 tavaszán kezdtem a munkát.
||||
Titok nincs, az adok-kapok elve valósul meg önkéntelenül is a munkámban: adok ismeretet, segítséget és sikerélményt, és kapok cserébe gondolatokat, véleményeket és híreket egy olyan világról, amiben nemigen van személyes tapasztalatom.
||||
||||
• Véleményed szerint milyen alapvető technikai vagy egyéb feltételei vannak az online nyelvtanulásnak?
||||
||||
Problémamentes internetes kapcsolat, megbízhatóan működő számítógép és többé-kevésbé zajmentes, nyugodt környezet – ezeknek a megteremtése alapvető. A változatos online tartalmak és támogató applikációk nagyban segíthetik a tanulást – szerencsére, ezen a téren egyre jobb a helyzet. Emberi oldalról a nyitottságot és az alkalmazkodóképességet említeném. El kell fogadnunk, hogy ha tanítani akarunk, most ezt csak így, virtuálisan tehetjük, és így kell kihoznunk a lehető legtöbbet magunkból és a diákokból.
||||
||||
• Hogyan zajlik veled egy online óra? Miben különbözik a tantermi óráidtól?
||||
||||
A jó hangulat és a tartalom változatlan, de a tananyag feldolgozásának módját rá kellett szabni a virtuális valóságra, mert bizonyos feladattípusok nem működnek ebben a környezetben. Általánosan igaz, hogy a kisebb létszámú csoportok hatékonyabbak, és ez fokozottan vonatkozik az online környezetre: az igazán interaktív tanóra nagyobb csoportban nehezen tud megvalósulni.
||||
||||
• Mik a tapasztalataid, mennyire hatékony az online oktatás?
||||
||||
A mondás szerint kettőn áll a vásár, de ebben az esetben én három fontos tényezőt látok: tanár, diák és technika. Ha mindhárom feltétel „hozzávaló” adott és mindegyik jól működik, az online oktatás hatékony eszköze lehet az ismeretszerzésnek.
||||
||||
• Véleményed szerint mik az online oktatás előnyei? Vannak-e hátrányai?
||||
||||
Előnye a kényelem, hogy nem kell cipelni a könyvet, a gépet, mindig új helyszíneket „belakni”, újabb és újabb technikai eszközöket kitanulni. Nem kell utazni, amivel időt és fáradságot is megtakarítunk; a kora reggeli óra nem annyira korai és akár pizsamában is megtartható, ha úgy adódik, és a késő délutáni csoportok is odaérnek a családi vacsorára.
||||
Nem foghatók azonban a szavakon túli jelek, jelzések: a zavar, a bizonytalanság vagy a tanácstalanság tükröződése a szemekben, vagy éppen a felismerés, a megértés, a megfejtés örömének megnyilvánulása egy félmosolyban. Csak a szavakra hagyatkozhat tanár és diák, és a szavak nem mindig jönnek könnyen – egyik nyelven sem.
||||
||||
• Kiknek ajánlanád az online nyelvtanulást és kiknek nem?
||||
||||
Elsősorban azoknak ajánlom, akik szeretnének tanulni, de nincs más lehetőségük. Azoknak is, akik szeretik és elfogadják az online tanulás feltételeit – több önálló munka, fokozottabb koncentráció, kevesebb tanári kontroll. Fontos lehet még a megfelelő környezet kialakításának a lehetősége is.
||||
||||
• És most beszéljünk kicsit rólad. A sok-sok leadott órád mellett mi az a tevékenység, ami kikapcsol, feltölt? Tudom, hogy igazi színházrajongó vagy/voltál, bérletesként szinte minden darabot láttál több színházban is. Hogyan hidaltad át az elmúlt (, szinte) másfél évet? Mesélj kicsit, kérlek. A színházi előadásokon kívül pedig mivel töltöd a szabadidődet, mi az, ami energetizál?
||||
||||
Olvastam sokat és filmeket néztem; használatba vettem újra a lemezjátszómat, és rég nem vagy sosem hallgatott lemezeket tettem fel; főztem, ami, ha nem muszájból csinálja az ember, remek szórakozás; varrtam, sütöttem, takarítottam, és ez így megy ma is. Csupa sablonos, ámde „életmentő” dolog.
||||
A karantén alatt beszereztem egy hullahopp karikát és lázasan gyakoroltam, hátha sikerül megtanulnom rendesen használni. Még nem értem célt ezen a téren.
||||
||||
Köszönöm szépen a beszélgetést, és kívánok még magunknak ugyanennyi együtt töltött időt.