Én azt vallom, hogy a céges nyelvi képzés akkor eredményes, ha konkrét, motiváló célja van, és a munkavállaló szignifikáns változást tapasztal a munkájában. Ha mindez nincs, akkor az olyan, mintha egy lyukas vödörbe dobálnánk a pénzt.
A hatékony nyelvi képzés alapjai
15 éve dolgozom vállalatokkal, együtt alakítjuk a nyelvi képzést meghatározó koncepciójukat, és a tapasztalatom alapján azt tudom mondani, hogy akkor hatékony a céges nyelvoktatás, ha 3 fontos dolog teljesül:
- A nyelvi képzésnek konkrét és motiváló célja van. Ez így önmagában talán üres, de töltsük meg tartalommal: Milyen az, amikor nincs konkrét, motiváló célja a képzésnek? Ilyenkor áll elő az a helyzet, hogy csak odáig jutunk: „Jól van, menjen angolra, csak ne járjon már a nyakunkra, hogy miért nem tanulhat.”
- Ahhoz, hogy jól ki tudjuk jelölni a célokat, fontos, hogy a folyamat tervezett legyen. Itt egy háromszöget képzeljünk el, aminek a csúcsán a HR áll, a munkavállaló és a nyelvi képzést nyújtó intézmény pedig együttműködik vele. Ennek a három szereplőnek közösen kell megterveznie a nyelvoktatási folyamatot.
- Ha minden úgy történik, ahogy történnie kell, akkor a munkavállalónk, akit úgy küldtünk el a nyelvi kurzusra, hogy célokat fogalmaztunk meg számára, szignifikáns változást, mérhető áttörést fog tapasztalni a mindennapi munkájában. Könnyebben, bátrabban kommunikál majd az adott nyelven.
Egy „sima” nyelvtanfolyam nem megoldás
Vegyünk egy példát: Az egyik munkavállalónknak, Annának, erős középfokú nyelvtudása van angolból, még nyelvvizsgával is rendelkezik, de az angol telefonkonferenciákon ez mintha semmit nem érne. Beíratjuk egy angoltanfolyamra, ahol lehet, hogy nagyon sok szép új szót tanul, csak éppen ennek semmi köze a tárgyalásokon, megbeszéléseken zajló témákhoz. Hiába jár angolra, továbbra sem tud visszakérdezni, nem tudja asszertívan elmondani a véleményét. Mert nem üzleti angol nyelvtanfolyamon vett részt.
Hogyan tudunk javítani ezen a helyzeten?
Meghatározzuk a célt a munkavállalóval és a nyelvoktatóval! A példánknál maradva, a kurzus fókusza legyen a megbeszélések funkcionális nyelvezetének megismerése és Anna szakszókincsének javítása. Tehát az angolóra gyakorlatilag modellezze le a telefonkonferenciákat. Így Anna a kihelyezett nyelvtanfolyam során begyakorolja mindazt, amire a megbeszélések alatt szüksége lehet. Jelentősen javul a kommunikációjának a hatékonysága, és szignifikáns javulást fog tapasztalni a munkájában.
Mi történt HR szempontból?
Felismertük, hogy a munkavállalónk rendelkezik egy jó, erős angol nyelvtudással, csak éppen nem olyan jellegűvel, amire a munkája során szüksége van. Finomhangolni kell angolnyelv-tudását, ezért pontosan kitűztük a célokat. Így mind a cég, mind a munkavállaló számára hasznos képzésre költöttük a vállalat pénzét!
A jövő héten további konkrét példák mentén nézzük meg, hogyan tehetjük a képzéseinket még eredményesebbé.
Szívesen fejlesztenéd a nyelvtudásodat? A céges nyelvtanfolyam nem csak számodra, hanem az egész vállalatnak értékes! Regisztrálj be ingyenes és kötelezettségmentes szintfelmérőnkre (weboldalunk fejlécén), és csináld meg 7 nyelvi tesztünk közül a neked valót!