Wenczel Judit
Judit közel 15 éve erősíti csapatunkat. Oktat, konferenciákon vesz részt velünk, továbbképzéseket tart kollégáink körében; újít és ötletel. Hozzánk tartozik.
Judit, ami először eszembe jut rólad, az a gyönyörű mosolyod, ami nálad elmaradhatatlan. Ezzel a mosollyal szerintem szóra bírod még a legcsendesebb, legpasszívabb hallgatódat is. Viccet félretéve, jelentős eredményeket érsz el a nyelvoktatás terén, az órarended tele, egy szünetnyi szabad időd sincs. Vannak olyan üzleti partnereink, akiknél a tanulóid csak veled szeretnék folytatni a megkezdett képzésüket évről évre, s aki egyszer már tanult tőled, hosszú évekig ragaszkodik hozzád.
• Mi a titkod? Mióta és milyen keretek között foglalkozol hagyományos, illetve online nyelvoktatással?
Hagyományos oktatással már 30 éve foglalkozom: egyetemistaként is tanítottam általános iskolában angolt és történelmet. Az online szintén régóta jelen van az életemben. Évekkel a Covid megjelenése előtt már volt egy-egy hallgatóm, akit ebben a formában tanítottam, sőt saját weboldalt is létrehoztam üzleti angol online néven, amin keresztül privát ügyfeleket toboroztam.
• A Fast English berkein belül köztudott rólad, hogy tanáraink között élen jársz a különböző online eszközök, programok használatában; kollégáinknak többször adtál elő rendezvényeinken, illetve a pandémia első hullámakor is nagy segítséget nyújtottál számunkra az online oktatásra való áttérésben. Véleményed szerint milyen alapvető technikai vagy egyéb feltételei vannak az online nyelvtanulásnak?
A legfontosabb természetesen a stabil internetes kapcsolat, ami szerencsére már a legtöbb hallgatónk otthonában is megvan, de még mindig előfordul egyszer-egyszer, hogy lassú az adatkapcsolat. Ekkor nagyon nehéz a figyelmet a tanulásra és nem a technikai problémákra fókuszálni. Természetesen – a tanári oldalról főleg – fontos a gyors számítógép, hiszen egy órán sokszor váltunk feladatot, lépünk egyik alkalmazásból a másikba, és megzavarhatja az óra dinamikáját, ha arra kell várni, hogy elinduljon egy videó vagy megnyíljon egy pdf.
• Hogyan zajlik veled egy online óra? Miben különbözik a tantermi óráidtól?
Az alapmódszereim nem változtak mióta kizárólag online tanítok: leginkább a beszédre helyezem a hangsúlyt, hogy minden szituációban magabiztosan tudjanak megszólalni a hallgatók. Ami talán kicsit más, és ezt főleg a home office idején tartom fontosnak, hogy sokat beszéljenek a hallgatók a saját érzéseikről, bizonytalanságaikról és a munkával kapcsolatos problémáikról. Sokuknak jelentett gondot a kollégáktól való elszigeteltség és segítséget, amikor „kibeszélhették” a nehézségeiket, esetleg közösen – velem vagy csoporttársaikkal – találtunk megoldásokat. Többen mondták, hogy az angolon való beszélgetésekből szereztek információt arról, mi is zajlik a cégnél, s ez nagyon hasznos volt számukra.
• Mik a tapasztalataid, mennyire hatékony az online oktatás?
Hiszek az online oktatásban. Ha jól van felépítve az óra, megfelelő hangsúlyt fektetünk a különböző készségek fejlesztésére, módszertanilag tudatosan vezényeljük le az órát és ehhez jól párosítjuk az online nyújtotta eszköztárat, hatékonyabb is tud lenni, mint a hagyományos oktatás.
• Véleményed szerint mik az online oktatás előnyei? Vannak-e hátrányai?
Fontos előny, hogy a hallgatónak nem kell utaznia, könnyen beillesztheti zsúfolt hétköznapjaiba a tanulást. Ezenfelül jóval színesebben tudjuk felépíteni az órát az applikációk és online eszközök segítségével.
Az órán készült összes anyagot feltöltöm a csoportokkal használt Google Classroomba, így jóval strukturáltabb és visszakövethetőbb az órán végzett munka mind a tanár, mind a diák számára.
Egyetlen hátrányt tudnék megjelölni, és ez a technika kiszámíthatatlansága: amikor valamilyen okból lassú a net, elmegy az áram stb. Szerencsére azonban ez egyre ritkábban fordul elő.
• Kiknek ajánlanád az online nyelvtanulást és kiknek nem?
Az online-t a kezdeti idegenkedés ellenére minden hallgatóm megszerette, és bár kérték, hogy a jövőben egyszer-egyszer majd tartsunk személyes jelenléttel járó órát, szívesebben maradnának emellett az óravezetés mellett.
Azoknak nem ajánlom, akik nem szeretnek kamera előtt beszélni. Nálam a kamerahasználat kötelező. Aki ezt nem vállalja be, azzal más az óra hangulata, nehezebb vele kapcsolatot teremteni. A kommunikáció több a beszédnél, szükséges hozzá a nonverbális jelek olvasása is. Ha ez hiányzik, személytelenné, mesterkéltté válik a beszélgetés, és a fejlődés is lassabb lesz.
• És most beszéljünk kicsit rólad. Ha most rád nézek, azonnali kérdésként jut eszembe, hogy a sok-sok leadott óra és az ezekre való felkészülés mellett, hogy tudod így karban tartani magad? Mit és mennyit sportolsz? Mesélj kicsit, kérlek.
A sport mindig is fontos volt számomra, de amióta a képernyő előtt ülve töltöm a napjaim nagy részét, próbálok még tudatosabban mozogni. Legjobban a futás kapcsol ki, ám ha futok, akkor is többnyire TED-et hallgatok, s mindig azon gondolkodom, melyik beszéd melyik csoportnak lenne megfelelő. Így az órára való készülést ötvözöm a kikapcsolódással.
• A sporton kívül mivel töltöd a szabadidődet, mi az, ami energetizál?
Három felnőttkorú gyerekem sok energiát igényel, de sok energiát is ad számomra. A Covid alatt mindhárman itthonról tanultak. Jó volt velük napközben is összefutni a lakásban két tanóra között. Egyébként csak a vacsoránál találkozunk, sokat beszélgetünk, s ez mindig a nap fénypontja. Időnként még jut időm arra is, hogy leüljek a zongorához és kicsit játszak – gimiben még zenei pályára készültem –, de a zongorázás már sajnos nem a mindennapjaim része.
Köszönöm szépen a beszélgetést, és kívánok még magunknak ugyanennyi együtt töltött időt.